Plezier in je werk. Drie tips hoe je dat voor elkaar krijgt

Altijd op zoek naar kennis en deze willen delen, dat is mijn missie. Interessante onderzoeken, afwijkende meningen of gewoon leuk om te weten. Ik schrijf blogs over de werkende mens in de organisatie die te maken krijgt met gedoe, veranderingen, plezier en overtuigingen. Veel leesplezier.

In deze blog: plezier in je werk en hoe je dat kan regelen.

Plezier is goed voor mentale gezondheid

Plezier in je werk hebben en houden is niet vanzelfsprekend. Bij tijd en wijle is het even de tanden op elkaar en aan de slag. Want invloed hebben op wat je doet is essentieel voor je ontwikkeling en je mentale gezondheid. Werken aan plezier houdt niet in om een complete verandering van de functie, maar om aanpassingen binnen de grenzen van de functie. Menig manager zou dan in paniek raken. Deze verandering hebben als dus om meer waarde en zingeving te bewerkstelligen. 

Drie tips om weer lol te krijgen in je job

Drie tips wat je kunt  doen om meer plezier te hebben:

Ten eerste moet je eerst even je taken op een rijtje zetten. Dat geeft inzicht wat er nu precies van je verwacht wordt Stel jezelf de vraag om of je juist hierin verandering kan aanbrengen. Zijn er taken die wilt toevoegen of juist wil afstoten? Of wellicht zit je te wachten op meer werk?

Ten tweede ga je aan de slag met je collega’s. Het sparren en leren van collega’s zorgt voor een betere sfeer alsook voldoening. Vraag ook eens om feedback. 

Ten derde kun je job cognitief herwaarderen. Dit houdt in dat je je gedachten over bepaalde aspecten van je werk kan herdefiniëren, zodat je taak of het werk als betekenisvoller wordt ervaren. Een voorbeeld is een vuilnisman ziet zijn werk als een bijdrage leveren aan een schoner milieu.

Plaats een reactie